Tisdag, Tuesday, Martes

Hej!
Jag känner på mig att detta blir en bra dag! Solen skiner (en hel del moln också men de räknas inte), så idag ska jag banne mig ha klänning. Jag ska iväg och träffa bästavännen Sabina snart, för länge sen sist (igen). Och sen ikväll ska jag hem till min älskling! Också alldeles för länge sen.

Jag saknar våra dagbarn. Det är jättetomt här hemma utan dem. De har inte varit här på snart 4 veckor. Men efter helgen kommer de små liven tillbaka! De har blivit som mina småsyskon så självklart längtar man efter dem när de inte är här, även om de kan vara jobbiga ibland. Men jag har fått sova på morgnarna i alla fall, vilket är ganska omöjligt när barnen är här.

Nu ska jag njuta av dagen! Hejdåååå

Allt om San Francisco!

En månad sen jag kom hem från USA nu. Shit vad fort det har gått! Nu tänkte jag i alla fall berätta lite om resan :)

Den 14:e Juni på kvällen tog jag tåget ner till stockholm och möttes upp av brorsan på centralen. Vi gick och lade oss och sov några timmar innan det var dags att kliva upp runt fyra nån gång. En taxi kom och hämtade oss och körde oss till Arlanda där vi gick igenom alla kontroller och så småningom fick boarda planet till Heathrow som gick 07.10. Väl framme hade vi gott om tid, så vi passade på att köpa såna där resekuddar för att överhuvudtaget kunna sova på den långa flygningen som väntade. Tog snabbtåget till rätt gate och sen började den låååååååånga resan. Det tog väl 10-11 timmar, men det kändes inte så farligt eftersom vi hade egna skärmar och kunde se på film och tv-serier och lyssna på musik. Så värst mycket sömn blev det inte och när vi kom fram var klockan mitt i natten i Sverige, men bara 14.30 i SF.

På SFO efter en evighetsflygning!

Tidsskillnaden innebar att jag var halvdöd och fastän jag var jätteglad att vara där och få träffa brorsan Emil igen (länge sen sist) så orkade jag knappt stå på benen. Jag mådde så dåligt! Vi gick och åt middag på Salt House, som hade enormt god mat och jag höll på att somna i stolen. Till slut, när det var morgon i Sverige, typ 22.00 i SF, fick jag tillåtelse av jetlagexperten Emil att somna. Då hade jag varit vaken i över ett dygn, och natten innan hade jag också sovit dåligt.

När jag vaknade på torsdagen var jag konstigt nog utvilad och kände inte alls av jetlaggen! Emil måste jobba men jag och Johan tog oss ner på stan (Johan hade varit där flera gånger innan och kunde stan rätt bra). Vi gick ner till Market St. och gjorde det turistigaste man kan göra i SF: åkte Cable Car! Riktigt häftigt det där, vagnarna drivs av kedjor i marken och en "gripman" sköter hastighet och sånt manuellt genom att haka i och ur en krok, vilket innebär att gör han fel så löper vagnen amok nerför de branta backarna!

Slutstationen var Fisherman's Wharf. Vi gick runt och tittade på alla människor, turistaffärer och även på sjölejonen vid Pier 39. Så söta!

Puss!

Vi gick hela vägen längs Embarcadero, stora gatan nere vid pirerna och tittade på stan. Jag köpte den första av många underbara slurpees (körsbärssmak för er som antecknar) och blev förvånad över att det var kolsyra i till skillnad från i slushies. Senare hann vi med att shoppa lite på Urban Outfitters, Forever 21 (gigantiskt!) osv. innan vi åt middag och gick och lade oss.

På fredagen jobbade också Emil, så jag och Johan tog en taxi till Twin Peaks. Helt grym utsikt över staden!

Jag högst uppe på en av topparna (det rosa på marken är ett jättestort rosa band som syns på långt håll). Underbart väder, men jätteblåsigt ;)

Vi gick nerför alla branta backar ända ner till Castro, gaydistriktet. Riktigt roligt, prideflaggor överallt och allt var så stereotypt "bögigt"! I ett skyltfönster hittade vi Siljans Knäckebröd, vilket jag tyckte var lite knäppt. Men visst!
Från Castro tog vi muni (typ tunnelbana) tillbaka till Market.

Vi åt en jättenyttig lunch (haha) innan vi fortsatte vår shopping i den stora gallerian. Blev riktigt imponerad! Den var gigantisk och hade affärer som Banana Republic och Victoria's Secret och Juicy Couture och Abercrombie & Fitch och Michael Kors och Rolex och Swarovski och andra affärer som en vanlig människa som jag tyvärr aldrig skulle ha råd att handla i. De hade dock andra, mindre exklusiva butiker också, som Champs sportaffär där jag köpte converse i barnstorlek, haha. Har för små fötter! Dock innebar detta att de blev billigare och ett par äkta All Stars i min storlek kostade runt 200 kronor. Behöver jag säga att jag köpte flera par? Handlade även ett par t-shirts på Mango och ett par khakigröna 3/4-byxor på Guess.

Vår nyttiga lunch på fredagen och lördagens lika nyttiga frukost!

Lördagen bjöd på ännu en tur ner till Embarcadero, men med Emil den här gången! Vi åkte på en Bay Cruise i San Francisco Bay och såg Golden Gate från alla håll och Alcatraz från alla håll också (från båten).

Jag och brorsorna på båten:)

Golden Gate!

Alcatraz! Vi hade planerat att åka dit, men biljetterna var slut.

SF från båten!

Efter att vi hade kommit tillbaka iland tog vi oss till någon annan del av staden till en mexikansk tacoresturang och åt extremt goda tacos med bland annat carnitas ochh fisk. Supergott!

Mums!

Vi tog taxi hem till Emil igen. Riktigt rolig stad att åka bil i, vägarna är så fruktansvärt branta att man inte förstår hur bilarna orkar! När vi kom fram gick vi ner på takterassen på plan fem och badade jacuzzi!

Underbart!

När vi vaknade på söndagen bestämdes det att vi skulle gå ut och äta en riktigt amerikansk frukost. Själv valde jag French Toast (typ fattiga riddare) med florsocker, kanel, smör och sirap... förmodligen den onyttigaste frukosten EVER. Men gott var det!
Sen bar det av mot Blazing Saddles, en cykeluthyrning. We were gonna bike the bridge! Japp, så vi hyrde varsin cykel och började trampa. Det tog ett bra jävla tag innan man ens var framme vid bron, men vi hade väldig tur med vädret osv. Jag brände hela armarna i solen! Underbart fint var det, och en tuff känsla att cykla över bron.

Bilden är tagen från Crissy Fields. Långt kvar till bron... Men på glatt humör!

Lite närmare!
Vi cyklade och cyklade, över bron och sen vidare bort till Sausalito på andra sidan SF Bay.

Framme på Andra sidan bron! Bara biten till Sausalito kvar, och därifrån tog vi en färja tillbaka till San Francisco.

Sen blev det måndag!
Emil behövde inte jobba utan vi planerade att gå på Six Flags Discovery Kingdom i Vallejo, ett nöjesfält. Men vi var ute lite sent, och hann inte fånga någon taxi till färjan. Så vi fick planera om helt enkelt! Emil åkte och jobbade i alla fall, och jag och Johan tog oss först ner till pirerna för att köpa biljetter till färja, bussbiljetter och biljetter till Six Flags till tisdagen. När det var avklarat tog vi ännu en dag på stan, shoppade lite till:) Köpte converse åt både mig och åt bästa vännen och pojkvännen hemma i Sverige. Listade ut deras skostorlekar på inte så jättediskreta sätt kanske, haha. Jag tror att det även var denna dag som vi åt världens godaste pestopizza till middag. Mmmm!

Så kom tisdag och vi såg till att vara ute i god tid för att hinna med färjan denna dag! Det var jättevarmt, runt 29-30 grader i San Francisco. Färjan tog ca en timme tror jag, och sen var vi framme i Vallejo. Där var det ännu varmare. Det hjälpte knappt att vara i skuggan. 38 grader ungefär! Som tur var hade bussen luftkonditionering och snart var vi framme vid nöjesfältet som var jättestort! Där kunde vi svalka oss med fartvind, haha. Bergochdalbanorna var galna! Jag var ett nervöst vrak när jag satte mig i V2: Vertical Velocity, en bergochdalbana som först åker fruktansvärt fort upp i 45 graders vinkel samtidigt som den snurrar runt, sen baklänges ner igen, och baklänges uppför en 90graders backe. Sen framlänges nerför igen och sen samma sak igen. Jävlar!
Vi åkte allt som såg roligt och hemskt ut och den roligaste var Medusa. En gigantisk bergochdalbana med massor av loopar och sånt. 7 gånger per åktur var man uppochner. Helt fantastisk!

Medusa!

Jag och bror efter en dag på Six Flags:)

Vi tog så småningom bussen tillbaka till hamnen i Vallejo, och sedan en annan buss till San Francisco.
Lite trötta men glada efter en skitkul dag!

Tillbaka i SF! Liten Lisa i stor stad.

Snart var det onsdag=hemresedag! Tråkigt, tråkigt, tråkigt. Men vi behövde inte åka mot flygplatsen förrän vid 14.15, så vi tog spårvagn ner till Embarcadero igen och gick uppför 394 trappsteg tror jag det var, och tog en hiss för att komma högst upp i Coit Tower. Guiden bröt jättemycket på japanska och man hörde ingenting, haha. Fantastisk utsikt över hela stan var det dock!

Efter att ha beundrat utsikten en stund tog vi hissen ner igen och gick ner mot stan, nerför helt galna backar. Vissa gator hade trappor istället för trottoarer, för det var för brant för att gå annars!

Brant!
Efter att ha tagit oss ner till något plattare mark kom vi in i det stora China Town-området. Bara kinesiskt överallt!
Sedan gick vi och shoppade lite till, och sen ner till Embarcadero igen, och väntade på Emil framför Ferry Building.

China Town och Embarcadero.

Åt jättejättegod kobe-burgare på en resturang, och sa hejdå till Emil :( Sen bar det av mot lägenheten för att packa. Vi tog taxi till flygplatsen. När vi hade checkat in vårt bagage och skulle gå igenom säkerhetskontrollerna så hade de dels de vanliga kontrollerna, dels några andra mystiska maskiner. Vi hamnade i en mystisk-maskin-kö, som visade sig vara kropps-scanning. Haha! Det var inga problem alls. Gick och satte oss och tog nåt att dricka i väntan på flyget. Sen flög vi iväg mot London och Heathrow, där vi drack Bloody Mary och väntade på att få nån info om var vårat flyg skulle gå ifrån.

Det var konstigt, för först stod det ingenting utom att flyget skulle gå. Sen stod det att det skulle gå tidigare, vilket verkade väldigt konstigt, men det stod ingen gate. Sen stod det vanliga tiden igen, men fortfarande ingen gate, så vi tog det lugnt. Sen helt plötsligt stod det Gå till Gate! Och tydligen skulle planet gå från en annan terminal, så vi fick skynda oss att ta snabbtåget till rätt terminal och hitta rätt gate. Men det var lugnt, och vi hade inte behövt skynda oss så. Det var konstigt att höra svenska igen, på planet hem.
Väl framme i Sverige gick vi snabbt igenom passkontroller osv, och sen blev Johan hämtad. Själv gick jag och köpte hamburgare och väntade på mitt tåg, som visade sig vara proppfullt. Jag satt ihopknöcklad halva vägen hem, med benen på min resväska/under sätet och handbagaget i famnen. Men det gick bra!

Nu längtar jag tillbaka hemskt mycket. Det var en helt galet rolig resa och jag skulle gärna åka tillbaka någon gång!

Kram

Ibland går det fort!

Jag kanske inte har berättat att jag inte har kommit in på någon utbildning till hösten? I alla fall, det har jag inte. Dansutbildningen i Falun lade de ner efter att jag hade varit på 3 auditions, pga för få sökande. Blev arg, men tänkte att jag kanske kommer in i Karlstad. Hade dock ingen lust att flytta dit, vilket det visade sig att jag inte behövde bekymra mig om för jag kom inte in där heller utan hamnade som reserv 7.
Vid det tillfället började jag fundera allvarligt på Stockholm. Det här var alltså typ 9 dagar sedan. Jag har suttit och bläddrat på arbetsförmedlingen efter jobb, främst caféjobb och liknande och hittade några jag tänkte söka. Jag började också fundera på att kanske ansöka om att bli barnflicka eller liknande.
Igår satt jag och kikade runt lite och till slut gjorde jag slag i saken och registrerade mig på en AuPair-förmedlingssida. Fyllde i min profil, kikade runt bland familjerna och gjorde intresseanmälan till en familj i Stockholm. Fem minuter senare fick jag ett mejl: Vi är intresserade. Hör av dig.
Så jag mejlade dem igår kväll, fick svar imorse och har nu redan pratat i telefon med familjen och bestämt träff nästa helg! Ibland går det riktigt snabbt! Nu är det bara att hoppas att vi trivs med varandra! I så fall flyttar jag snart till vår huvudstad :)

Kossor och pensionärer

Haha har just kommit hem från en kohage!
Följde med mamma på "Allsång på Skäggnäset", vilket innebär allsång i en kohage. Med 200 pensionärer. Men det var mysigt i alla fall, vi hade med oss picknickfilten och åt paj och bullar och tomater. På slutet kom kossorna och undrade vad det var för ståhej i deras hage, hahaha.

Jag är förkyyyyyyyyyyyld. Jag har jättemycket hosta och får ont i lungorna. Dumma. Men det var länge sen nu så det var väl dags I guess. Jag vill spela Sims. Tyvärr är vårat Sims-spel sönder. Attans.

Hejdå.

Allt om Turkiet!

WEEEEEEEEELL.
Jag kommer inte ihåg allt för det var snart två månader sen vi åkte men jajaja. Vi åkte i alla fall tidigt på morgonen från Borlänge mot Arlanda. Jonas körde och stämningen var på topp. haha.
Sen kom vi fram till Arlanda och tog skyttelbussen till terminal 5 där vi checkade in, gick igenom alla kontroller och väntade.
Flygresan gick bra och vi togs emot på flygplatsen av vår chaufför som körde oss till Club Elite Country och Jonas pappas hus. Jättefint!

Hela området var väldigt fint!
Vi spenderade nästan alla dagar nere på stranden..

Eller vid poolen!

Hahaha!

Annars var vi inne i Alanya en dag och kollade runt och åt på resturang :) Tyvärr fick jag värmeslag eller solsting eller nåt och mina fingrar svullnade upp och jag mådde illa och blev yr och frös. Men det gick bra bara jag fick i mig lite vatten. Alanya var inte så speciellt. Alla kunde svenska, det såldes bara skit och försäljarna var dryga.
Men det var ett himla kul festställe måste jag säga. När man är van vid Borlänge liksom.

Alanya!

Vi hade tur med vädret de flesta dagarna och gjorde inte så mycket mer än att sola och bada.
Helt underbart var det!

Puss!

Det går lite segt.

Ja det går lite segt med Turkietinlägget. Haha. Postar ett test sålänge.

Lovar du att vara ärlig? Ja
Du heter: Lisa Dahlgren
Smeknamn: Lilla Lisa
Låt just nu: Favorit? Det mesta med Adele.
Beroende av: Kramar
Vem behöver du mest just nu?: Älskling
Vad får du oftast komplimanger för? Mitt hår
Vad säger du för att imponera på någon? är noooog inte så bra på sånt.
Hur imponerar man på dig? Vet inte, är snäll? Haha.
Brukar du skratta för dig själv? Iblaaaand...
Vad står det i ditt senast inkomna SMS? Åhh vuxenpoäng;) Lite pepp på att flytta hemifrån kaaanske?
Vilken är din favoritmålning? Ingen aning
Vart bor du? Djurås
Trivs du där? Jadå. Fast vill flytta.
Äger du några Converse? Ja
Sprit, cider, vin eller öl?: Cider eller sprit
Brukar du bli för full? Nej..
Vad har du för mobiloperatör? Tele2
Har du haft sex idag? Nej
Nästa mål i ditt liv: Flytta.
Hur svarar du i mobilen? Aa hallå?
Vem ringde du senast? Mamma
Vad sa den du senast pratade med i telefonen? Frågade 298636 frågor om vad jag tyckte om sjukvården
Antal timmar sömn inatt? ca 10½! Haha
Sov du ensam? Ja
Tycker du om din pappa? Ja, jag älskar min pappa
Brukar du komma i tid? Ja. Hellre för tidigt än för sent
När mår du bra? När jag är med människor jag tycker om och när jag dansar
När blev du fotad senast? Av mig själv nyss haha. Annars av mamma igår tror jag.
Hur känner du dig nu? Förkyld
Vanligaste färg på dina kläder? Svart
Vad tycker du om fötter? Inget särskilt
Är du smart? Tror det
Är du aktiv i skolan? Jag var när jag gick i skolan. Jag har tagit studenten moahahah.
Vad saknar du? San Francisco, dans, Johan, mina syskon, dagbarnen, pappa, osvosv
Hade du en bra kväll igår? Helt okej, vanlig hemmakväll
Favoritdryck på morgonen? Mjölk, vitaminbrus
När brukar du gå och lägga dig? Typ ett
Är du blyg? Ja
Sysslar du med någon idrott? Dans
Vill du hellre ha mail än brev? Nej
Tror du på kärlek vid första ögonkastet? Nej, inte kärlek, men typ... intresse
Hur mkt behövs det för att du ska bli full? Inte jättemycket
Har du spytt offentligt? Ja men inte på fyllan
Vad är det mest pinsama/sjuka du har gjort på fyllan? Vet inte.. gråtit?
Är du nöjd med ditt liv? Ganska
Om inte, vad vill du ändra på? Lite olika
Är du bortskämd? Ganska
Vad gör du imorgon? Sover, duschar, chillar, följer med mamma till nån sånggrej
Bästa känslan? Att känna sig behövd och älskad, lycka
Värsta känslan? Ensamhet

Fasen.

Gick inte så bra det där för inga bilder vill ladda. Tusan.
Får väl försöka igen imorgon! Puss!

Hehehe.

Bra att jag har en läsare i alla fall. Misstänker Sabina eller mamma. Haha! Kan bero på att jag är extremt inte-aktiv. Jaja, eftersom jag fortfarande inte har lagt upp några bilder eller skrivit något om varken Turkiet eller San Francisco så kanske det är dags? Har ändå inget för mig. Så nu kommer det lite fler inlägg snart! Moahahaha!